fredag 29 maj 2015

Snart semester! Igen!
En blogg idag för att fira att vi alla snart har semester och kan hänga i hängmattan och må bra. Det var längesedan jag skrev något så det finns säkert några som är nyfikna på vad som hänt.

Låt oss börja med ApN (Aktivitetskort på nätet)
I dagsläget är vi 38 kommuner som kör från våran "molntjänst". Som ni säkert vet finns det 290 kommuner men kan vi komma upp i 40 är jag oerhört glad.
Det lustiga med denna applikation är att jag ALDRIG kontaktat någon kommun utan att jag själv blivit kontaktat. ApN har "spritt" sig via kommunala nätverk helt enkelt. Under föregående vecka fick jag en inbjudan att Skåneidrotten som vill ha mig att hålla ett föredrag om ApN.

Badverksamheten
Umeå kommun har beslutat att all badverksamhet ska vara under en organisation, Fritid bad. För att göra det enkelt för vår personal valde vi Google Apps. Där har man lagt in alla styrdokument och ett gäng kataloger. Men det bästa är sökfunktionen. Om jag söker på "såpa" så får jag direkt träff med de dokument som är relevanta.
Att badverksamheten i Umeå valt detta är med hänsyn till medarbetarna. 90- och 20-talisterna har sin smartphone. Man vill helt enkelt komma åt informationen via Google Drive. Oavsett var man befinner sig.
Projektet har varit alldeles underbart att jobba med.

Nytt boknings-och bidragssystem
Vi, tillsamman med Malmö och Göteborg, kommer med start 14 juni att börja arbetet med att skriva en kravspecifikation. Hela projektet ägs numera av SKL, Sveriges kommuner och landsting. Vi ska vara klar med denna specifikation i september. Efter detta kommer SKL att lägga ut kravspecifikationen så att företag kan lägga anbud. Kommunal verksamhet när det gäller bidragshantering skiljer sig från varje kommun då det är ett politiskt beslut bakom. Att göra en generell lösning tror jag inte på utan vi pratar i moduler med Webbservice-lösningar och olika databaser. Nåväl vi får se om något företag klarar detta.

Övriga projekt som är på G
Jag är deltagare i två andra projekt i kommunen,

  • Strategi för e-tjänster
  • Mobilitetsrådet

Båda är jätteintressanta och kommer att tvinga mig och oss att tänka nytt.
Hur kommer framtidens arbetsplatser se ut? Behöver vi stora kontor med egna rum eller kan man som IBM och Google ha plats för 60% av personalen, resten förväntar man sig jobba från hemmet eller någon annanstans?
Vi har jättemycket kontorsutrymmen idag där det nästan aldrig sitter någon person. Är det så vi ska nyttja skattemedel? Har vi konton som heter "Lediga lokaler" i kommunens kontoplan?
Kluriga frågor som vi måste handskas med. Svaren har vi förmodligen inte men vi kan tänka nytt.

Båda projekten håller ihop på något sätt kan jag tycka. E-tjänster och en Smartphone.

För övrigt tycker jag att kommunerna har för tok för mycket möten. Vi har ju teknik för detta så den är bara att utnyttja den, eller hur?

Ha en underbar sommar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar